Liefde, romantiek en sex zijn belangrijk tijdens een vakantie, zo blijkt uit onderzoek van Kuoni onder reizigers uit 12 landen. De ondervraagde vakantiegangers geven toe verliefde gevoelens vooral op bijzondere en ontspannen locaties te ervaren.
83% van de vakantiegangers geniet van een combinatie van lokale gerechten en gerechten die ze thuis ook eten...
De top vijf locaties waar de verliefde gevoelens opkomen zijn: het strand (21%), in zee (15%), in het zwembad (12%), op een boot (4%) of in een bar/club (3%). Bijna vier op de tien mensen zegt op vakantie ongeveer evenveel seks te hebben als thuis. Meer dan één op de tien (11%) geeft aan tijdens de vakantie meer seks te hebben dan thuis.
Kuoni vroeg nu het vakantieseizoen aanbreekt reizigers in 12 landen naar hun vakantievoorbereidingen, vakantieontmoetingen, culinaire avonturen, vakantiegedrag en de ultieme vakantiebeleving.
Mannen zijn over het algemeen meer ontspannen en bereiden zich nauwelijks voor: 18% van de Belgische mannen (in vergelijking tot 15% van de vrouwen) en 24% van de Nederlandse mannen (in vergelijking tot 22% van de Nederlandse vrouwen) doet niets om zich op de vakantie voor te bereiden.
Liefde, romantiek en seks
Nieuwe vriendschappen of een korte vakantieliefde zijn voor veel mensen een belangrijk onderdeel van de vakantie. Nederlanders hopen twee keer zo vaak op een vakantieliefde dan hun zuiderburen. De Nederlander koestert ook meer hoop een vakantieliefde (10% vs 6%), seks (10% vs 5%) en een relatie (9% vs 4%) zullen krijgen tijdens de vakantie. Zij vinden zichzelf dan ook flirteriger dan de Belgen (11% vs 7%). Italianen, Spanjaarden en Fransen zijn de grootste flirts.
Irritaties tijdens de vakantie
Naast aangename ervaringen zijn er ook zaken die irritaties kunnen opwekken tijdens de vakantie. Rommel voert de lijst aan. Vooral Nederlanders irriteren zich daaraan (81%). Aan luidruchtig gepraat ergeren Nederlandse mannen (61%) zich meer dan Belgische mannen (50%). Topless zonnen wordt door 22% van de Nederlandse vrouwen afgekeurd (vergeleken met 20% van de Belgische vrouwen), maar wordt opvallend genoeg nog meer afgekeurd door Nederlandse mannen (24%).
Dress to impress
Belgische vakantiegangers nemen de vierde plaats in op de lijst van best geklede nationaliteiten op vakantie, de Nederlanders scoren lager. Zowel Nederlanders als Belgen gaan veelal 'casual' gekleed op vakantie. Italianen, Fransen en Spanjaarden bezetten de top drie van best geklede vakantiegangers (resp. 34%, 13% en 10%).
Lang leve de lol...
Vooral Nederlanders blijken de remmen los te gooien, met het oog op een hopelijk spannende vakantie. Belgen willen vooral aan de dagelijkse routine ontsnappen. Nederlandse jongeren voelen zich op vakantie bevrijd omdat niemand hen kent. Bijna een kwart in de leeftijd 25-34 jaar zegt dat dit hen in staat stelt zich anders te gedragen. Belgische vrouwen voelen zich in hun vakantiekleding een stuk vrijer: 18% draagt meer onthullende kleding op vakantie (in vergelijking tot 4% van de Nederlandse vrouwen).
Soul searching
Tijdens de vakantie wordt ook volop aan zelfreflectie gedaan. Belgen leggen meer nadruk op rust en welzijn dan Nederlanders: 47% van de Belgische vrouwen hunkert naar welzijn en 42% hoopt op rust (in vergelijking tot resp. 18% en 9% van de Nederlandse vrouwen). Nederlandse vrouwen willen het liefst aan hun alledaagse beslommeringen ontsnappen (55%). Een derde wil een vakantie vol avontuur en opwinding.
Bijzondere belevenissen
De top vakantiebelevenissen onder de respondenten zijn: het bezichtigen van mooie plekken (74%), plezier hebben (65%), buitenland-ervaringen opdoen (57%), cultuur snuiven (49%) en het opdoen van culinaire ontdekkingen (47%). Vooral jonge Nederlandse reizigers in de leeftijd van 25-34 jaar geven aan dat lol maken voor hen het belangrijkst is (82%).
Hoe culinair aangelegd zijn Nederlandse en Belgische vakantiegangers? 83% geniet van een combinatie van lokale gerechten en gerechten die ze thuis ook eten. 14% eet alleen lokaal en geniet van de gelegenheid om nieuwe smaken en gerechten te proeven. Slechts 4% speelt op veilig en eet uitsluitend wat ze thuis gewend zijn. Nederlandse mannen eten tweemaal zo ongezond en meer desserts dan Nederlandse vrouwen (11% vs 6%). Belgen zijn iets terughoudender en eten gezonder.
Toerisme in de toekomst
De ondervraagden denken dat in de toekomst het verkennen van onbekende plekken, duurzaamheid en ecotoerisme steeds belangrijker zullen worden. Reizigers zullen een groter gevoel van verantwoordelijkheid voelen om bij te dragen aan de gebieden die zij bezoeken. Luxe blijft echter altijd prioriteit.
Andere opmerkelijke resultaten:
• 12% van de Nederlandse mannen draagt witte kleding om met zijn nieuw verworven vakantiekleurtje te pronken, vergeleken met 7% van de Nederlandse vrouwen.
• 27% van de Belgische en Nederlandse vakantiegangers doet niet aan sport tijdens de vakantie; zij willen juist zo min mogelijk doen.
• Nederlandse vrouwen zijn avontuurlijker dan de vrouwen van alle andere ondervraagde nationaliteiten: 35% wil avontuur tijdens haar vakantie.
• Nederlandse mannen geven op vakantie makkelijk geld uit aan kleding (20%); Nederlandse vrouwen zijn daar wat terughoudender in (14%).
artikel uit Kuoni enquette 2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten